11 504 000 kr till forskning om rörelseorganens sjukdomar

Årets utdelning av anslag till forskning om rörelseorganens sjukdomar klar.

Reumatikerförbundet har beviljat Vetenskapliga nämndens förslag till forskningsanslag ur Reumatikerfonden och ur till den anslutna fonders avkastning. I tillägg satsar Reumatikerförbundet på speciella anslag till ett antal större projekt om smärta och artros, samt ger stöd till forskartjänster.
Reumatikerförbundet prioriterar klinisk forskning dvs. forskning som i första hand sker nära patienten. Vårdforskning är ett sådant område.

Årets utdelning har rört många av sjukdomarna i rörelseorganen; allt från utarbetande av nya behandlingar för barn och vuxna med artritsjukdomar, livsstilfaktorers betydelse för reumatiska sjukdomar, via inflammatoriska systemsjukdomar som myosit, SLE, sklerodermi och vaskuliter till samband mellan tandlossning och reumatisk sjukdom, fibromyalgi och smärta vid rörelseorganens sjukdomar.

Reumatikerförbundets stödjer forskning som

• präglas av långsiktighet
  • står patienten nära
  • belyser faktorer som kan bidra till att reumatiska sjukdomar utvecklas och hur de påverkar sjukdomen och behandlingen av dem.

Här finner du de projekt som fått forskningsanslag
Här finner du fördelningen av forskningsanslag ur stiftelser och fonder förvaltade av Reumatikerfonden

Att det ansöktes om 94 032 900 kronor fördelat på 116 ansökningar visar på det stora behov som finns.

Ditt bidrag gör stor skillnad.