70 år av framsteg – livesändning från jubileumsfesten

Som avslutning på jubileumsåret firar Reumatikerförbundet idag sin födelsedag med föreläsningar, stand up och mingel på Näringslivets hus i Stockholm. Vi sänder live från jubileumsfesten.

Livesändningen pågår mellan 13.30 och 17.00 med en paus 15.00-15.30. Direktlänk till livesändningen.

Den 23 november 1945 grundades Reumatikerförbundet genom ett unikt samarbete i organisationssverige. Stiftande organisationer var bland annat LO, Svenskt Näringsliv, Läkarförbundet och KF.

Sedan dess har mycket hänt, både inom vården och forskningen. Under åren har Reumatikerförbundet kontinuerligt stöttat forskning och de senaste 15 åren har stora framsteg skett med bland annat utvecklingen av de biologiska läkemedlen. Men mycket återstår att göra. Därför fortsätter vi oförtrutet att arbeta för vår vision: "Ett gott liv för alla reumatiker, och lösningen på reumatismens gåta."

13.30

Inledning med Karl-Petter Thorwaldsson (LO) och Carola Lemne (Svenskt Näringsliv)

14.00

Brukarmedverkan i forskningen. Professor Mats Ulfendahl (Vetenskapsrådet)

14.30

70 år av reumatologisk forskning. Professor Ronald van Vollenhoven

15.00

Paus

15.30

Reuma stand up. Yngre forskare presenterar sin forskning på sitt eget vis.

16.30

Utdelning av stipendier.

17.00

Livesändningen avslutas.

Gratulationer

Svenskt Näringsliv

Tack för ett ambitiöst och viktigt arbete under många år! Patientens röst och perspektiv är en viktig drivkraft i utvecklingen av svensk sjukvård.

Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv

LO

Jag vill framföra LO:s gratulationer till en livskraftig och stark 70-åring. Ert förbund har under dessa årtionden spelat en avgörande roll för att öka allas vår kunskap om de reumatiska sjukdomarna, inte minst genom att betonat vikten av rehabilitering. Jag ser samtidigt fram emot ett fortsatt gott samarbete mellan Reumatikerförbundet och den svenska fackföreningsrörelsen.

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO

Fysioterapeuterna

Reumatikerförbundet har en stark och viktig röst för att förbättra svensk hälso- och sjukvård utifrån patienters och närståendes fokus. Fysioterapi är en mycket viktig del i hälsa och behandling av reumatiska sjukdomar och från Fysioterapeuterna gläds vi mycket åt vårt goda samarbete. Vi vill framföra våra varmaste gratulationer på 70-årsdagen!

Stefan Jutterdal, förbundsordförande Fysioterapeuterna

Svensk sjuksköterskeförening

Gratulerar på 70-årsjubileumet. Reumatikerförbundet har gjort stora insatser för att främja behandling, omvårdnad och rehabilitering. Vi önskar lycka till i det fortsatta arbetet.

Ami Hommel, ordförande Svensk sjuksköterskeförening

Sveriges läkarförbund

Grattis Reumatikerförbundet! Stöd till forskning, opinionsbildning och kunskap som lindrar. De är tre av Reumatikerförbundets viktigaste arbetsområden och har så varit sedan starten 1945. Varmt grattis på 70-årsjubileet och tack för allt samarbete sedan starten!

Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund

70 år av framsteg – livesändning från jubileumsfesten

Livesändningen pågår mellan 13.30 och 17.00 med en paus 15.00-15.30. Länken till sändningen kommer att läggas ut på hemsidan innan sändningen börjar.

Sedan dess har mycket hänt, både inom vården och forskningen. Under åren har Reumatikerförbundet kontinuerligt stöttat forskning och de senaste 15 åren har stora framsteg skett med bland annat utvecklingen av de biologiska läkemedlen. Men mycket återstår att göra. Därför fortsätter vi oförtrutet att arbeta för vår vision: ”Ett gott liv för alla reumatiker, och lösningen på reumatismens gåta.”

13.30

14.00

Brukarmedverkan i forskningen. Professor Mats Ulfendahl (Vetenskapsrådet)

14.30