9,4 miljoner i utdelning från Postkodlotteriet

Igår kväll var det äntligen dags för årets utdelning från Svenska Postkodlotteriet. Sammanlagt fick Reumatikerförbundet 9,4 miljoner kronor!

Bland annat fick vi 2,4 miljoner för att utveckla Artroskollen, ett webbprojekt som vi ska driva tillsammans med Netdoktor. Förbundsordförande Anne Carlsson var på plats för att ta emot checkarna.

Vad betyder lottköparna för Reumatikerförbundet?

– För oss betyder pengarna från Postkodlotteriet jättemycket. De ger oss en möjlighet att utöka satsningen på våra olika aktiviteter och vi kan jobba ännu bättre för att nå målen i vår vision, ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta. Med hjälp av pengarna från Postkodlotteriet kan vi satsa ännu mer på att höja kunskapen om och främja forskningen om den stora folksjukdomar artros.

Kan du berätta lite om aktiviteterna som utdelningen stödjer?

–  Årets utdelning kommer framförallt att användas till våra satsningar under vårt jubileumsår. Det är 70 år sedan vi grundades och vi kommer att satsa stort på att informera och sprida kunskap till både allmänheten och våra medlemmar om sjukdomen artros. Vi vet att 800 000 svenskar har artros någonstans i kroppen. Tyvärr finns det stora fördomar om att artros är en förslitning som kommer med åren och som man får lära sig leva med. Men det är inte sant. Artros kan drabba ung som gammal och med rätt hjälp och träning är mycket vunnet.

– En aktivitet som utdelningen hjälper till att stödja är våra patientinformatörer – personer med artros som vi utbildar och som deltar i artrosskolor runtom i landet. Genom dem når vi ut till både personer som nyligen blivit diagnosticerade med artros och till hälso- och sjukvårdspersonal. De informerar de hur man, med vissa knep, kan leva ett bra liv med artros men framförallt visar de på sig själva som goda exempel på att exempelvis anpassad träning hjälper.

– Jag vill rikta ett stort och varmt tack till alla lottköpare som gör det möjligt för oss att ta ytterligare ett steg på vägen för att uppfylla vår vision. Tack så mycket!