Agenda för hälsa och välstånd –öppen anmälan

Om du är intresserad av att del av de senaste förslagen om hur vi ska få bättre vård och medicinsk forskning i Sverige så kan du anmäla dig till en konferens på Karolinska Instititutet i maj.

Den 6 maj kommer Sveriges ministrar för näringsliv, forskning och hälsa, samt ledande personer inom vård-och hälsa, däribland Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, att diskutera de åtgärdsförslag som organisationerna i “Agenda för hälsa och välstånd” gemensamt arbetat fram, under ledning av stiftelsen Forska!Sverige.

Forska!Sverige är en oberoende stiftelse som verkar för att förbättra villkoren för medicinsk forskning och dess tillämpning.

Konferensen knyter an till regeringens ambition att stärka life science och bidrar med konkreta handlingsplaner bearbetade ur professionens perspektiv med patienten i centrum.

Syftet med förslagen är att snarast få till stånd förbättrade förutsättningar för medicinsk forskning, företagande och vård i Sverige.

Program

Dagen inleds av Forska!Sveriges generalsekreterare Anna Nilsson Vindefjärd och följs av tal och paneldiskussioner. Utöver ledare från värdorganisationerna medverkar bland annat:

• Mikael Damberg, närings- och innovationsminister,
  • Helene Hellmark Knutsson, minister för forskning och högre utbildning,
  • Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister och
  • Bengt Westerberg, särskild utredare register-baserad forskning.
  • Anne Carlsson medverkar i panelen ”Excellent forskning och utbildning”.
  • Inledningstalare - Anders Hamsten, Rektor Karolinska Institutet.
  • Presentation av förslag - Lena Gustafsson, Rektor Umeå universitet.
  • Samtal med Helene Hellmark Knutsson, Minister för högre utbildning och forskning.

I panelen finns representanter från Sahlgrenska akademin, Uppsala universitet, Naturvetarna och Reumatikerförbundet

Rapporten “Agenda för hälsa och välstånd” lanseras i samband med konferensen.

När: Onsdagen den 6:e maj 2015, kl.08.45-15.15
Var: Aula Medica, Nobels väg 6, Karolinska Institutet
Anmälan: Konferens inkl. lunch 350 kr.

Begränsat antal platser. Sista anmälningsdag den 20:e april.

Klicka här för att anmäla dig!