Almedalsveckan

Reumatikerförbundet bjuder in till flera spännande seminarier under Almedalsveckan.

Sten, sax och påse- Vad bestämmer vilken vård du får och vad den "leder" till?

Människor med reumatiska sjukdomar och sjukdomar i rörelseorganen får inte den vård de behöver. De som har en reumatisk sjukdom kan få vänta i 6-8 år för att få sin diagnos och därefter adekvat behandling. Beslut har fattats och verktyg har tagits fram för snabbare omhändertagande, ökad valfrihet och bättre tillgänglighet inom hälso- sjukvården. Verktygen är på plats, men problemen kvarstår, hur går vi vidare? Företrädare från landstingen, departement och myndigheter diskuterar problem och möjligheter till lösning. Välkomna till en intressant debatt under politikerveckan i Visby.

Nationella riktlinjer- ryggraden i svensk sjukvård?
Vad ska vi med riktlinjer i vården till om de inte följs? Under våren publicerades Socialstyrelsens nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar. Följ en intressant debatt om hälso- och sjukvårdens villkor för att ge bästa möjliga vård till patienter med en av våra största folksjukdomar.Vid årets seminarium belyses landstingens beredskap och vilja att göra verklighet av riktlinjerna. Politiker från landsting, regioner och från riksnivån kommer att diskutera nyttan med nationella direktiv i vården, efterlevnad och om staten ska ställa krav på att de följs.

Miljard till reumatiskt sjuka?
De nya nationella riktlinjerna - en vinstlott för patienten, eller? På Svensk Reumatologisk Förening och Reumatikerförbundets seminariumdiskuterar vi hur Socialstyrelsens nya riktlinjer för rörelseorganens sjukdomarimplementeras i landsting och regioner - blir vården jämlik och kunskapsbaserad?

Mer information om Almedalsveckan kan du hitta här: http://www.almedalsveckan.info/