Anne Carlsson bland vårdens 100 mäktigaste

På Dagens Medicins maktlista finns Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet, återigen med som en av de som har stort inflytande på hälso- och sjukvårdsarenan i Sverige.

Det märks inte minst här i Almedalen där hon är flitigt använd som deltagare i en mängd olika seminarier, allt från patientens  journal på nätet till nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar.

Andra på listan

De som toppar listan är givetvis Göran Hägglund, Socialminister, och Karin Johansson, statssekreterare på Socialdepartementet.

En som har avancerat upp på listan är Lena Hallengren, talesperson för hälso- och sjukvårdsfrågor för Socialdemokraterna.

Ny på listan är till exempel Jonas Rastad regiondirektör i Skåne.

Fredrikt Lennartsson myndighetschef på Vårdanalys har även han avancerat. Många är imponerade av vad den lilla myndigheten har lyckats åstadkomma.

Hårt arbete bakom framgången

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker.

Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.