Årets Nanna Svartz-stipendiat

Docent Stefan Bergman mottar Reumatikerförbundets och Pfizer AB.s stipendium på 50 000 kronor till Nanna Svartz minne.

Utdelningen sker på Internationella Reumatikerdagen den 12 oktober under Forskningsdagen på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Föreläsningarna är i Nanna Svartz auditorium mellan kl. 12.30 och 16.00. Utdelning och föreläsning av Stefan Bergman sker kl. 14.30.

‒ Jag är mycket stolt och hedrad över utmärkelsen och speciellt glad att betydelsen av allmänmedicin inom reumatologin uppmärksammas. Forskningen vid FoU Spenshult utmärks av ett unikt gränsöverskridande lagarbete. Vi låter frågor från den kliniska vardagen stå i centrum och utnyttjar en kombination av kompetenser från olika yrkesgrupper och patienterna själva för att finna svar som kan hjälpa vårdgivare och patienter, säger Stefan Bergman.

Motiveringen till stipendiet:
Docent Stefan Bergman belönas med 2014 års Nanna Svartzstipendiet för sin utveckling av patientnära forskning i gränssnittet mellan allmänmedicin och reumatologi, vilken också innefattar forskning i omvårdnad och fysioterapi. Framför allt har Stefan gjort banbrytande insatser med epidemiologiska och kliniska studier om smärta. Han har varit en av de drivande krafterna bakom utvecklingen av forskningen vid Spenshults reumatikersjukhus, senare Spenshult AB där han 2007 blev chef för forskningsenheten. Stefan har också gjort viktiga insatser för Reumatikerförbundet, bland annat genom att sedan 2002 vara ledamot i dess forskningsråd och genom att bidra till flera utbildningar, där smärtskolor med brukarmedverkan i primärvård är ett aktuellt exempel.

Länk till tidigare pristagare