Årsmötestider

I dag är det ett referat i Vimmerby Tidning från årsmötet i Hultsfred-Vimmerby med sina 309 medlemmar. Runt om i landet håller Reumatikerföreningarna sina årsmöten.

I februari håller Reumatikerföreningarna sina årsmöten, de allra flesta äger rum i slutet av månaden. Till årsmötena är alla föreningsmedlemmar inbjudna. Där går man igenom vilken verksamhet föreningen har haft det senaste året och de flesta presenterar också ett förslag på vilka aktiviteter som ska genomföras närmaste året.

Vanlig verksamhet i föreningarna är träning av olika slag. Till exempel handgymnastik, yoga, promenader och sittgymnastik. Absolut vanligast av all träning är vattengymnastik. Andra aktiviteter är föreläsningar och kurser om de reumatiska sjukdomarna. Annat som är populärt bland många medlemmar är middagar/luncher i samband med de stora helgerna.

På mötena väljs också föreningsstyrelserna. Ungefär fem till åtta personer brukar ingå i en föreningsstyrelse. Varje år väljs det in ny medlemmar som får ett styrelseuppdrag. En del har sina uppdrag i flera år och kan på så sätt ”lära upp” nytillträdda ledamöter.

Det finns nära 200 lokala Reumatikerföreningar.Här finns länkar till dem.

Läs referatet i Vimmerby Tidning från Hultsfred-Vimmerby.