Bättre patientkunskap med hjälp av en liten väska

På Astrid Lindgrens Barnsjukhus får barn med reumatisk sjukdom en liten väska med sig hem. Reumatikerförbundet startar projekt för att information om sjukdomen ska nå ut till familjen, skolan, och annan omgivning.

-Om man som förälder just fått veta att ens barn har en allvarlig sjukdom ska man inte behöva ägna timmar åt att söka information. Vi vill underlätta för hela familjen genom att samla viktig information. Vi lägger den i en liten väska som barnet sedan kan ha glädje av, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet.

När ett barn drabbas av reumatisk sjukdom påverkas alla runt barnet. Det är mycket nytt att tänka på, exempelvis medicinsk behandling, träning och skolgång. Reumatikerförbundet har startat projektet ”På resa med barnreumatism” med Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Unga Reumatiker och biopharmaföretaget AbbVie, för att ge bra information till föräldrar och unga. Men initiativet kom från en förälder, Karin Bergström.

Väskan innehåller information från sjukhuset och från Reumatikerförbundet, men även information för den som undervisar barn med en reumatisk sjukdom. Inom projektet kommer barn som får diagnosen barnreumatism att få med en väska hem från Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Efter cirka en månad kommer en sjuksköterska från sjukhuset att följa upp genom intervjuer.