Benskörhet - inte bara halkan en risk

Det är inte bara vinterns snöiga och ojämna underlag på gatorna som är en riskfaktor. Ålder, kön, kortisonbehandling och vissa reumatiska diagnoser är några exempel på faktorer som ökar risken för benskörhet.

Nu har vintern kommit för att stanna och är du benskör, eller ligger i riskzonen, är det viktigt att undvika det som kallas "en första fraktur". Den kan bli extra besvärlig, ofta underbehandlad och utlösande för dig som har de faktorer som påverkar benskörhet. Det kan vara din ålder, ditt kön, om du får långvariga kortisonbehandlingar eller vissa reumatiska sjukdomar. Men det finns faktorer som du kan påverka, till exempel att inte röka, att motionera, att försöka undvika att ramla och att äta en välbalanserad kost med rikligt med kalcium och D-vitamin.

Lär dig mer om benskörhet på nätverket OsteoLink. Det kostar inget att bli medlem och du ökar din kunskap om skeletthälsa och osteoporos.