Beslut på förbundsstämman

Tre soliga dagar tillbringades i Håbo kommun när 87 ombud från hela Sverige samlades för att delta på Reumatikerförbundets förbundsstämma.

Här är ett urval av besluten som ombuden tog ställning i:

Med röstsiffrorna 61-24 röstade ombuden för att avsätta ordförande Anne Carlsson. Du kan läsa mer om beslutet här.

Det gjordes fyra fyllnadsval till förbundsstyrelsen. Efter två omröstningar valdes Ingrid Burman till 1:e vice ordförande. Tommy Olsson till 2:a vice ordförande. Bo Ringertz och Ritva Elg valdes till ledamöter att företräda Reumatikerförbundet fram till 2017 års stämma.

Reumatikerförbundet har antagit en alkoholpolicy. Beslutet innebär att Reumatikerförbundet på förbundsnivå inte bjuder förtroendevalda, medlemmar och personal på alkoholhaltiga drycker i något sammanhang. Stämman beslutade även att ge förbundsstyrelsen i uppdrag att undersöka möjligheten och eventuellt teckna ett samarbetsavtal med en gymkedja som är rikstäckande. Gymkedjan ska tillhandahålla anpassad träning och ha rimliga priser. Förbundsstyrelsen får också i uppdrag att ta fram ett grundmaterial som stöd för samarbetsavtal i de fall enskilda föreningar eller distrikt önskar teckna lokala avtal med en aktör inom friskvård-träning-hälsa.

Är du nyfiken på att se bilderna från Reumatikerförbundets förbundsstämma. På Reumatikerförbundets facebooksida har vi samlat ett hundratal bilder.