Det är inte rimligt med en kostnad på 90 miljarder!

Det krävs en nationell smärtplan och långsiktiga insatser skriver Smärtläkarföreningen i ett brev till regeringen. Reumatikerförbundet delar åsikten om att vården av personer med långvarig smärta är otillräcklig.

En nationell smärtplan är ett bra initiativ, men det behövs mer forskning. Reumatikerförbundet har därför satsat 10 miljoner kronor för att stärka forskning och öka kunskapen om långvarig smärta, men nu måste regeringen ta ett nationellt ansvar.

- Långvarig och generaliserad smärta är ett oerhört stort problem för våra medlemmar som har sjukdomar i rörelseorganen. Regeringens rehabiliteringsmiljard har varit ett lovvärt initiativ, men det behövs mer. Den totala samhällskostnaden för smärta är på 90 miljarder, då är det inte rimligt med en indirekt kostnad på mer än 50 miljarder. Vi vill nu se en ordentlig satsning i kommande forskningsproposition. Vi har tagit vårt ansvar, nu måste regeringen ta sitt, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet.

Läs mer här.