Det Goda Testamentet ger liv åt kommande generationer!

Genom att testamentera till Reumatikerförbundet så ger du ett ovärderligt stöd till vår verksamhet eller till reumatologisk forskning.

Testamentena är vår absolut största intäkt och är därmed oerhört viktiga för oss för att vi ska kunna erbjuda en verksamhet som fortsätter ge kunskaper till och göra stor nytta för personer med reumatisk sjukdom. Dessutom vill vi kunna ge ett långsiktigt stöd till reumatologisk forskning. Vårt mål är att lösa reumatismens gåta!

Idag är det dock få svenskar som skriver ett testamente, i snitt endast 36 %. Bara 4 % av alla som skrivit ett testamente har inkluderat en ideell organisation som arvtagare. Kampanjen Det Goda Testamentet ska försöka ändra på det genom att informera om möjligheten att testamentera en liten eller större del till en ideell organisation. Reumatikerförbundet är en av många organisationer som har samlats i en gemensam informationskampanj, Det goda testamentet.

– Vi vet att viljan att skriva testamente finns, men det är inte alla som vet hur man gör och många skjuter det på framtiden, säger Martina Hallin, projektledare på FRII. Kampanjen Det Goda Testamentet pågår under tre år och har som huvudsyfte att:

1) Öka kännedomen hos allmänheten om att man kan inkludera en insamlande organisation i sitt testamente

2) Öka antalet testamentsgåvor till insamlande organisationer

– Vi tror att fler skulle prata om testamenten i en positiv anda, om man får reda på hur enkelt det faktiskt är att upprätta ett, och att man dessutom kan göra det för en god sak, säger Martina.

Önskar du mer information om att testamentera till Reumatikerförbundet, ring Kicki Aldrin på telefon 08-505 805 36 eller mejla till kicki.aldrin@reumatikerforbundet.org.