Det har gått framåt men inte tillräckligt snabbt

För fjärde året i rad arrangerade Reumatikerförbundet tillsammans med Svensk Reumatologisk Förening ett symposium om de nationella riktlinjerna för rörelseorganens sjukdomar.

En namnkunnig panel bestående av Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, Boel Mörck, verksamhetschef på Sahlgrenska universitetssjukhuset, Mats Eriksson, regionråd M, Lars-Erik Holm från Socialstyrelen och Anders Andersson KD diskuterade hur långt genomförandet av riktlinjerna egentligen har kommit.

Moderator var Eva Nilsson Bågenholm, nationell äldresamordnare.

Det har gått framåt men inte tillräckligt snabbt. Problemet är att när riktlinjerna väl är på plats så har verkligheten förändrats. Och alla landsting har inte implementerat dem. Sex landsting har handlingsplaner och tre säger sig vara på väg.

Avslutningsvis skickade SRF med några punkter som är viktiga för Reumatologin. Primärvården måste få mer resurser för att möta reumapatienterna. Sverige borde organiseras om i 6 regioner istället för 21 landsting/regioner då skulle resurserna vara mer anpassade. satsa på IT stöd med kvalitetsregister, ejournaler och egen screening, samt en modern reuma rehabilitering ville man också ha.