Din julgåva gör skillnad!

Tack vare ditt engagemang och dina gåvor kan Reumatikerfonden fortsätta att stödja framgångsrik svensk reumatologisk forskning. Varje bidrag är oerhört viktigt!
Så inleder Ingiäld Hafström, professor och reumatolog, julens insamlingsbrev.

Den reumatologiska forskningen i Sverige har utvecklats kraftfullt under det senaste decenniet, man kan nästan tala om en medicinsk framgångssaga. Men det krävs fortsatta satsningar för att nå målet att lösa reumatismens gåta och förbättra livet för alla de som lever med en reumatisk sjukdom.

- Forskning är som ett stort tidskrävande pussel. Varje pusselbit är viktig, men inte förrän samtliga bitar är på plats kan de stora genombrotten ske, säger Ingiäld.

Vid sidan av sitt arbete som professor och överläkare vid Reumatologiska kliniken på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, är Ingiäld även ordförande i Reumatikerförbundets Vetenskapliga nämnd. Under sin tid i nämnden har Reumatikerfonden genom åren bidragit med allt större belopp till den reumatologiska forskningen, vilket i slutänden gagnat alla de som drabbats av sjukdomen, och även deras anhöriga.

Men mycket återstår innan man fullt ut förstår varför reumatiska sjukdomar uppstår. Forskningsviljan är dock mycket stor; antalet ansökningar till Reumatikerfonden för år 2014 slår glädjande nog alla rekord och spänner över stora områden, från de inflammatoriska ledsjukdomarna och systemsjukdomarna till de barnreumatiska sjukdomarna, artros och kronisk smärta, samt till hur reumatiskt sjuka bäst kan vårdas och tas om hand.

-Reumatikerfondens betydelse för den reumatologiska forskningens starka framväxt i Sverige kan inte nog poängteras. För att möjliggöra fortsatt framgångsrik forskning behöver vi ditt stöd. Med din hjälp kan vi lägga ännu fler bitar till pusslet, säger Ingiäld och avslutar:

-Tiden går fort och om några veckor är julen här. Jag kan inte tänka mig en bättre julklapp än en gåva till Reumatikerfonden!

Välkommen att ge en julgåva direkt här eller via Pg 90 03 19-5 och märk din gåva ”Julgåva”.

Tack för ditt stöd!