E-journaler bra för vården och bra för patienten

Temat för sista dagen för Reumatikerförbundet i Almedalen har gått i framtidens tecken. Reumatikerförbundets ordförande var med i Frukost-TV hos Dagens Medicin om ejournaler och om att utveckla vårdtjänster tillsammans med patienten.

Därefter var det ett seminarium som följde upp frågan. Region Skåne var värd för det arrangemanget. Där medverkade Sofia Ernestam som är reumatolog och registerhållare för Svensk Reumatologis kvalitetsregister, samt Sofia Svantesson som är designstrateg.

Sofia Svantesson berättade om resan från symtom till diagnos  som ofta börjar på nätet efter det att patienten har googlat. Därefter borde vården möta patienten där, men så är inte fallet idag. Och det är här som design av IT system och tänk om ejournaler kommer in i bilden

Anne Carlsson som modererade debatten å sin sida sa att det finns ett motstånd i vården mot till exempel e-journaler och det finns en rädsla hos politikerna som borde fatta beslut som skyndar på utvecklingen. Men att det också finns stora möjligheter med e-journaler därför att patienten blir kunnigare och vården blir mer effektiv.

Övriga som deltog i den avslutande paneldebatten var Ingrid Bengtsson-Rijavec, Hälso- och sjukvårdsdirektör i Skåne och Carl-Johan Sonesson M regionråd i Skåne

Länk till Dagens Medicin Frukost-TV