Eli Lilly besöker Reumatikerförbundet

Den 12 maj besökte läkemedelsföretaget Eli Lilly Reumatikerförbundet. Det var en stor delegation från USA, Europa och Sverige som deltog.

Förste vice ordförande David Magnusson ledde mötet och presenterade förbundet, Leif Hansson, utvecklingsansvarig på Reumatikerförbundet, berättade om förbundets arbete med lättöppnade förpackningar och Lena Lorentzen från Unicum, Nordisk Design För Alla i Bollnäs redovisade testmetod och hur vi arbetar med att hjälpa företag med sin produktutveckling. Testkonsulenterna på Spenshult som är förbundets andra partner på detta område medverkade också genom Maria Mattsson och Frida Lindh.

Eli Lilly redovisade en imponerande ambition när det gäller att förstå reumatikers problem och förutsättningar i vardagen och hur detta bör påverka deras produktutveckling inom läkemedelsområdet.

En mycket uppskattad praktisk del var att testa hur lättöppnade och lätthanterliga 5 olika läkemedel som Eli Lilly tillhandahåller på den svenska marknaden är. Här kunde företaget se att det finns en hel del utvecklingsarbete för att underlätta för de som använder Eli Lillys mediciner.