Ett nytt tandvårdsstöd – ett steg i rätt riktning

Ett nytt tandvårdsstöd för personer med vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar gäller från och med den 1 januari 2013. Stödet ska ge möjlighet för personer med stora tandvårdsbehov att få tandvård till en rimlig kostnad och uppmuntra till förbyggande behandlingar.

-   Ett stort steg i rätt riktning, säger Anne Carlsson, förbundsordförande i Reumatikerförbundet. Vi vill fortfarande att all tandvård ska ses som en del av hälso- och sjukvården och ingå i högkostnadsskyddet, och det här en början. Det kommer att göra det möjligt för många människor att få en bättre tandhälsa i framtiden.

Tandvårdsstödet består av två delar. Den ena delen av stödet riktar sig till personer som har stora tandvårdsbehov på grund av långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning. De som uppfyller förutsättningarna för denna del av stödet kan, efter prövning av landstinget, få tandvård till hälso- och sjukvårdsavgift.

Den andra delen är ett bidrag som riktar sig till personer som på grund av sin sjukdom eller funktionsnedsättning riskerar att få en försämrad tandhälsa. Bidraget hanteras av Försäkringskassan och kallas Särskilt tandvårdsbidrag.

Den som vill läsa mer kan göra det här.

Källa: Socialstyrelsen