Få erbjuds träning vid artros trots att det är avgjort viktigast visar ny forskning

Artros är en mycket vanlig sjukdom som cirka 800 000 i Sverige är drabbade av. Det allra viktigast om man har artros är att vara aktiv och röra på sig, visar ny forskning. Inte enbart viktnedgång. Hellre lite mullig men med bra kondition och ork, säger Leif Dahlberg professor i ortopedi, i en artikel i Året Runt.

Reumatikerförbundt har under ett antal år valt att prioritera den för många både smärtsamma och besvärande sjukdomen artros. Vi har velat avliva en del myter och okunskap kring sjukdomen. Allt från att det är en förslitning till att vila och att avlasta leden hjälper. Det som händer vid artros är att det sker en gradvis nedbrytning och förlust av broskvävnad i en eller flera leder, enligt Leif Dahlberg. Artros ger smärta och kan medföra svårigheter att röra på sig.

För att ta reda på hur bra vården är på att informera och hjälpa patienter med artros har Reumatikerförbundet tagit initivativ till en undersökning och erbjuder ett kunskapstest, Artroskollen, i samarbete med Netdoktor och med stöd av Svenska PostkodLotteriet. Bara besöksstatistiken visar att artros berör många. 46 000 har besökt sidan och 12 000 har gjort kunskapstestet. Det som däremot är skrämmande är att endast 20 procent svarar att de har deltagit i artrosskola. Artrosskolor finns i hela landet och innebär 6 veckors gruppträning samtidigt som man får lära sig om artros och hur man kan lära sig leva med sina ledbesvär. Vi kommer att fortsätta med kunskapstestet fram till sommaren samtidigt som vi även och påbörjat ett arbete där vi vänder oss till vården för att erbjuda patientmedverkan och att informera om "hur det är att leva med artros".

Läs mer om artrosskolor och gå gärna i och gör artros-kollen.se