Forskning om fibromyalgi leder till nya insikter

I veckan reagerade Reumatikerförbundet på nyheten att en patient från Sveg fick höra av sin läkare att fibromyalgi var en påhittad diagnos.

Patienten anmälde läkaren till patientnämnden. Sedan dess har läkaren bett patienten om ursäkt. Tyvärr är läkarens uppfattning om fibromyalgi en kvarleva från en tid när man ansåg att sjukdomen var psykisk. Idag, tack vare forskning, vet vi bättre.

Nu har amerikanska forskare upptäckt att den främsta källan till smärta härrör från ett överskott av blodkärl hos patienter som har fibromyalgi. Den nya upptäckten kan lösa den kvardröjande frågan om varför många av de som lever med fibromyalgi har extremt smärtsamma händer liksom andra ömma punkter i hela kroppen, och varför kallt väder förvärrar symtomen.

I snart 10 år har Reumatikerförbundet stöttat forskningsprojektet ”Initiaitv smärta” som leds av professor Eva Kosek vid Karolinska Institutet. Hon forskar framförallt kring smärtmekanismer vid långvarig smärta i rörelseapparaten och betydelsen av genetiska faktorer för behandlingsutfall vid kirurgi och träning. Hon har fått ett EU-anslag till ett europeiskt forskningsprojekt som ska kartlägga om inflammation i hjärnans gliaceller kan vara kopplat till fibromyalgi.

Forskning är viktigt – rentav livsviktigt. Stötta gärna Reumatikerförbundets insamling till forskning.

Läs mer om patienten

Läs mer om de nya forskningsrönen