Grattis Anne Carlsson, patienternas representant nummer ett!

När Dagens Medicin gör sin maktlista över de 100 mäktigaste personerna i vården hamnar Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson på 30:e plats.

Dagens Medicin motiverar beslutet på följande vis:

"I en tid då patientföreträdarnas röst blir allt starkare är Anne Carlsson ohotad som patienternas representant nummer ett. Hon är kvinnan som personifierar patientperspektivet och som bjuds in att medverka i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Har en karisma och pondus som går igenom både tv och Twitter. Frågan är möjligen om hon syns och märks så mycket att folk riskerar att tröttna."

I årets lista har du klättrat 13 placeringar, jämfört med förra årets plats. Vad tror du att det beror på?

- Det beror på att vi jobbar utifrån vårt uppdrag som är ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta. Om det är en fråga som vi tycker är viktig släpper vi inte den förrän vi ser resultat. Det finns de som kallar mig 'stönig'. Det är ett värmländskt uttryck som beskriver en person som är envis, enträgen och målinriktad. Det gäller att hålla fokus på de frågorna som man driver. Ibland slår  huvudet i väggen, men då måste man hitta en annan väg. Jag har kloka medarbetare som bidrar med fakta och som gör att vi kan driva de frågor på det sätt vi gör, säger Anne Carlsson.

Läs listan med alla namn på Dagens Medicins hemsida