Gunhild Stordalen om sin sklerodermi

Ikväll gästas Skavlan av Gunhild Stordalen. Hon har diagnosen systemisk skleros (sklerodermi) och har nu behandlats med en experimentell cellgiftsbehandling.

Generalsekreteraren i det norska reumatikerförbundet uttalar sig i Expressen om Gunhild Stordalens mod att synliggöra sjukdomen och de effekter behandlingen ger.

Den experimentella behandlingen med högdoscellgiftsbehandling med stamcellsstöd finns att tillgå i Sverige.
- Det är dock inte en standardbehandling utan det är bara i några enstaka utvalda fall som den kan komma ifråga, säger reumatolog, docent Dirk Wuttge i Lund.
- I Europa studeras behandlingen och resultaten är försiktigt positiva avseende 10-års överlevnaden efter behandlingen. Men behandlingen är mycket tuff och cirka 6 % av dem som går igenom den klarar inte av påfrestningarna på kroppen. Det behövs mer forskning för att ta reda på vilka av patienterna som är lämpade för behandlingen.

I Lund ligger forskarna i framkant med sin forskning om sjukdomen, de olika forskningslinjerna är flera och inriktade på att förbättra vården av patienter med systemisk skleros.

Reumatikerförbundet ger ut en tidning som vänder sig till personer med reumatiska systemsjukdomar. Följ länken till Bulletinens temanummer om systemisk skleros (sklerodermi). Där finner du fakta om sjukdomen, var forskningen står idag och om hur det är att leva med den.