I Jämtland får alla som vill gå en artrosskola

Gårdagens artikel i Svenska Dagbladet om artrosskolor har fått ett stort regionalt genomslag. Ett inslag från SvT mittnytt berättar om hur man arbetar i Jämtland; alla som vill får deltaga i en artrosskola och lära sig mer om artros, om hur man tränar och håller igång.

I Jämtland har Reumatikerdistriktet  specialutbildade informatörer som åker runt och håller i Artrosskolorna. Cirka 60 kurser är i gång runt om länet. Jämtland är ett mycket bra exempel på hur det borde vara överallt.

Sedan 2011 erbjuds alla som vill att deltaga i en artrosskola. Många märker en förbättring så fort de börjat sin artrosskola och de börjar att träna med ett program. De blir mer rörliga.

En av deltagarna säger;

-          Nu vet jag vad jag har för sjukdom och vet hur jag ska sköta mig genom att träna och hålla igång.

En sjukgymnast berättar i inslaget att de som behöver en operation givetvis får det men alla får också chansen att träna i artrosskolan.

- Det har betytt massvis för oss. Och vi har värvat nya medlemmar genom artrosskolorna också, säger Catharina Blom ordförande Reumatikerdistriktet Jämtland.

Hon berättar att framgånsfaktorerna har varit;  att ha en eldsjäl, Majbritt Ellebrink, som ansvarat och drivit på. Och att Reumatikerdistriktet hittat lösningar, bland annat använde man sig av videolänk till en början på grund av de långa avstånden,  samt att man handplockade informatörerna och har haft ett tydligt mål att täcka hela Jämtland och Härjedalen.

Se hela inslaget på länken