Idag börjar EULAR

Den årliga, internationella reumatologikongressen EULAR öppnar idag i Rom.

På kongressen träffas patienter, professionerna inom reumatologi och forskare och utbyter erfarenhet och kunskap inom både vetenskap och vård.

I år hålls kongressen i Rom mellan den 10 och 13 juni. Senast kongressen ordnades i Rom var 2010 och då kom över 15 500 besökare från hela världen. Till årets kongress väntas ännu fler besökare.

Från Reumatikerförbundet kommer förbundsordförande Anne Carlsson och första vice ordförande Beryl Svanberg att närvara. Från kansliet kommer även Leif Salmonsson, Kicki Fjellström, Kicki Aldrin och Kristin Blidberg att delta.

Till kongressen har Reumatikerförbundet skickat in 5 olika bidrag, så kallade abstract. De handlar om hur Reumatikerförbundet arbetar för sina medlemmar men också om påverkansarbete och forskning. Anne Carlsson kommer bland annat att presentera ett bidrag om arbetet med Hälsoportalen.

Beryl Svanberg har blivit inbjuden att prata i en session som leds av bland andra Ingemar Petersson. Bland de andra föredragshållarna finns Staffan Lindblad och Malin Regardt från Karolinska Institutet. Sessionen kommer att handla om hur man på bästa sätt kan använda elektronik (webb, appar mm) för att underlätta både för vården och forskningen.

Läs mer om kongressen på EULARs hemsida!