Internationella osteoporosdagen 20 oktober

På söndag är det den internationella osteoporosdagen. Osteoporos, eller benskörhet, är en mycket vanlig sjukdom och drabbar varannan kvinna och var fjärde man i Sverige. Upptäcker du den i tid finns det mycket du kan göra för att minska symtomen.

Runt om i landet så arrangeras det olika aktiviteter på den internationella osteoporosdagen. Passa på att gå på en föreläsning eller träffa andra för att lära dig mer. Lokala reumatikerföreningar kan ordna aktiviteter men även andra organisationer som ROP (Riksföreningen Osteoporotiker) och 1, 6 miljoners klubben. Kika på deras hemsidor, googla eller titta i din lokaltidning för att se om det arrangeras någon aktivitet just där du bor.

Du kan läsa mer om osteoporos här eller besöka www.worldosteoporosisday.org för att lära dig mer.

I Sverige räknas osteoporos inte till de reumatiska sjukdomarna, men sjukdomen är överrepresenterad hos reumatiker, framför allt hos dem med inflammatorisk sjukdom. Speciellt ledgångsreumatism (reumatoid artrit, RA) ankyloserande spondylit (AS, Bechterews sjukdom), SLE (systemisk lupus erythematosus) och polymyalgia reumatika ger ökad risk att utveckla osteoporos.