Internationella Reumatikerdagen i Europa (och resten av världen)

Internationella Reumatikerdagen, WAD (World Arthritis Day), firas i Europa och världen i övrigt med tävlingar och evenemang. Du kan vara med och stödja du med genom att anmäla dig till WADs Thunderclap-kampanj.

Vision 2043

Vinnarna i årets stora internationella uppsatstävling presenteras den 12 oktober på söndag. Du kan redan nu besöka galleriet och se de bidrag som juryn valt bland.

Vad händer ute i världen?

WADs hemsida kan du se en karta där medlemsländerna lagt upp sina evenemang och aktiviteter. Även Sverige är representerat.

Thunderclap

WAD kommer att skicka ut ett budskap på reumatikerdagen i sociala medier som du kan hjälpa till att sprida genom att anmäla dig till tjänsten Thunderclap. Då ger du WAD möjlighet att posta samma inlägg på tusentals olika Facebook- och Twitter-konton (inklusive ditt eget) vilket ger en stor effekt så att budskapet går hem.

World Arthritis Day

WAD är en kampanjorganisation som lyder under EULAR, the European League Against Rheumatism. EULAR är en samarbetsorganisation för att stödja forskningen, sprida information och förbättra vården. Reumatikerförbundet är medlem i EULAR.