Köer borta med hjälp av kvalitetsregister

Reumatologen i Blekinge har lyckats korta sina köer dramatiskt med hjälp av ett kvalitetsregister som gör det möjligt att jämföra och prioritera patienterna.

Alla patienter registreras och delas sedan in i grupper som färgkodas beroende på sjukdomsaktivitet. Rött och gult för de med högst sjukdomsaktivitet och grönt för de som inte har lika stora besvär. De med hög aktivitet i sjukdomen får besöka sjukhuset oftare. Målet är nolltolerans till inflammation.

Metoden har nått stora framgångar och har uppmärksammats i media.

Tino Bracin är sektionsöverläkare på reumatologen i Blekinge. Han planerar nu fortsatt arbete med kvalitetsregister för att skapa en mer individuell behandling, tätare samarbete med primärvården och en ny specialicerad mottagning för nysjuka.

- Jättebra att man använder vårt utmärkta register inte bara till forskning utan även till att planera verksamheten så att vi använder våra mycket begränsade sjukvårdresurser på det mest optimala sättet till nytta för våra medlemmar, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet.

Läs mer och lyssna på radioinslaget på P4 Blekinges hemsida!