Lansering av Design för Alla – Testet

Fredagen den 16 september 2011 invigdes Design för Alla – Testet av Konsumentminister Birgitta Ohlsson på Konstfack.

Reumatikerförbundet var med och visade upp exempel från sitt långa arbete med testning av produkter och förpackningar.

Design för Alla – Testet har utvecklats av Handikappförbunden och Unicum, Nordisk Design för Alla Center.

Reumatikerförbundets testmetod för lättöppnat /lätthanterligt har varit en förebild för utvecklingen av de övriga testmetoder för produkter och tjänster inom syn, hörsel, rörlighet och kognition som tillsammans med Reumatikerförbundets metod utgör Design för Alla Testet.

Testet kommer under hösten vara tillgängligt för företag att fritt använda i sin produktutveckling. Därmed kan Reumatikerförbundets arbete, som startade 2003 för att företag ska erbjuda konsumenterna lättöppnade förpackningar, ha bidragit starkt till produktutveckling med design för alla inriktning inom ett brett spektra.