Lyckade aktiviteter på Internationella reumatikerdagen den 12 oktober

Med inspiration från förra årets öppna mottagning på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg genomfördes i år åtta ”öppna hus” vid olika platser på den internationella reumatikerdagen.

"- Väldigt roligt att så många nappade på idén", säger Anne Carlsson, Reumatikerförbundets ordförande.

Södermanland

I Södermanland var man på tre olika platser. Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping. På Kullbergska sjukhuset i Katrineholm, fanns det ett hälsotorg som besöktes av ett 50-tal personer.  De fick träffa representanter för Reuma-temet (reumatologer, sjukgymnast, sjuksköterska, arbetsterapeut och kurator) och ställa frågor om reumatiska sjukdomar. På plats fanns även Reumatikerförbundets medlemmar från distriktet och förening.

Dalarna

Reumatologmottagningen på Falu lasarett erbjöd denna dag ett kort besök till läkare och sjuksköterska. Det kom 24 personer och alla fick träffa en läkare eller vid behov en arbetsterapeut och sjukgymnast.

Reumatikerförbundets distrikt i Dalarna var där och berättade om sin verksamhet och delade ut information.

Värmland

I Karlstad var det full fart hela dagen. På förmiddagen fanns det möjlighet för allmänheten att besöka reumatologmottagningen på Centralsjukhuset. Där fanns alla på mottagningen på plats. Här fick de besökande träffa en reumatolog, ställa frågor och möta representanter för Reumatikerförbundet.

Catharina Nilsson ordförande i distriktet i Värmland lovordade arrangemanget och var jättenöjd med att det kom 26 personer. Under eftermiddagen var Reumatikerdistriktet i gallerian ”Mitticity” där man laddat upp med en mängd medlemmar, material och provapå aktiviteter för att sprida kunskap om hur det är att leva med en reumatisk sjukdom. Landstingsrådet Fredrik Larsson (M) fick känna på hur det är att ha ”reumatism” genom att ikläda sig ”reumadräkten.

"- Det här är en sjukdom jag hoppas slippa", sade han med en plågad min.

Västra götaland

Reumatologin i Västra Götaland var i år på två platser. På Mölndals sjukhus hade en öppen mottagning.

"- Det var full fart hela tiden" berättar Rigmor Gustavsson, ordförande i Reumatikerdistriktet Göteborg. Det var 40 stycken besökare som fick en snabb undersökning.

Även på Skaraborgs sjukhus var det aktiviteter där reumatologmottagningen och distriktet hade informationsbord i entrén.

Stockholm

I Stockholm hade Karolinska sjukhuset sin Reuma-mottagning i Solna öppen med ultraljudsdemonstration. Allmänheten var inbjuden att få en snabb undersökning av sina fingrar och händer. Det var ett väldigt uppskattat arrangemang som besöktes av 65 personer som alla fick sina värkande leder undersökta. Även här var Reumatikerförbundets medlemmar på plats genom distriktet och Reumatikerföreningen i Stockholm.