Många nya medlemmar

Grattis Leif Hansson, ordförande i Reumatikerföreningen i Järfälla-Upplands Bro. Ni lyckades värva 67 nya medlemmar när föreningen arrangerade en föreläsning om artros.

Berätta mer Leif Hansson, hur lyckades föreningen göra det?
– Det var med anledning av jubileumsåret (och temaåret om artros) som vi i våras bestämde i styrelsen att arrangera en föreläsning om artros och ville göra det i samverkan med PRO och SPF för att nå den äldre målgruppen. SPF hade nyligen haft medlemsmöte om artros och tackade nej men de fem PRO-föreningarna var positiva, säger Leif Hansson.
– Vi bokade reumatologen Jon Lampa och valde en mötestid 14:00-15.30 som passade målgruppen och bokade biolokalen i Kallhälls Folkets hus. Föreläsningen var med i PRO-föreningarnas höstprogram som går ut till deras medlemmar.
– Vi beslöt också att erbjuda nya medlemmar medlemskap till jubileumspris. 100 kr för sista kvartalet 2015 och hela 2016. Och att inträde till föreläsningen skulle kosta 50 kr för de som inte var eller blev medlemmar vid mötet.

En hel del förberedelser låter det som och under en längre period. Vad gjorde ni sen?
– Vi besökte PRO-föreningarnas första medlemsmöten för hösten och berättade om vår verksamhet, om föreläsningen och om det förmånliga erbjudandet samt delade ut vårt medlemsblad med alla våra aktiviteter och grupper. Dessa möten resulterade i att vi redan då fick 15 nya medlemmar.
– Vi satte upp affischer om vår föreläsning. Föreläsningen handlade myter och sanningar om artros. Vi annonserade i den lokala tidningen och vi fortsatte ha kontakt med PRO-föreningarna. Vi visste att ämnet som vi valt skulle locka många personer, men vi hade räknat med 70-80 personer i publiken. När styrelsen kom till lokalen en halvtimme innan föreläsningen började hade det redan bildats en kö. I kön frågade vi om de ville bli medlemmar i reumatikerföreningen till ett subventionerat pris. 67 personer svarade ja och betalade på plats. Några valde att anmäla sig på medlemsblanketten och betala på postgiro. Nära 100 betalade 50 kr i inträde utan att där och då bli medlemmar, säger Leif Hansson.

Totalt kom 196 åhörare. Av dessa var bara 28 personer medlemmar sedan tidigare i Reumatikerförbundet.

Hur ska ni hantera detta fantastiska medlemstillskott?
– Man kan säga att vi har ett positivt problem. Vi behöver fundera på hur vi kan erbjuda alla som vill verksamhet i grupper och i föreningen. Vi kommer att ha ett medlemsmöte för nya medlemmar i höst.

Leif Hanssons tre bästa skäl att vara medlem i Reumatikerförbundet:

1. Information. Man får så mycket information om sin sjukdom genom sitt medlemskap. Bland annat genom Reumatikervärlden och av kamraterna i föreningen.
  2. Träning. Att träna är livsnödvändigt för oss som har en reumatisk sjukdom. Genom att vara medlem får man tillgång till ett utbud av träningsgrupper.
  3. Stöttning. Man stöttar de som kämpar för bättre villkor för oss som har reumatiska sjukdomar.