Mer nytt från Eular

Eularkongressens tredje dag innehöll många intressanta föreläsningar. Här kommer en summering.

Fredag förmiddag höll Anne Carlsson en muntlig presentation om Reumatikerförbundets tjänst Hälsoportalen. Därefter deltog vi i en postervisning där vi presenterade vårt arbete i och kring Almedalsveckan samt Reumatikerförbundets forskningssatsning om artros

Under fredagen var det fortsatt många duktiga svenskar som presenterade sin forskning. Arbetsterapeuten Mathilda Björk från Linköping pratade om begreppet delaktighet och vad det egentligen betyder för patienter och vårdpersonal. Hon pratade också om hur viktigt det är att reda ut vad delaktighet egentligen betyder eftersom det är ett begrepp som vi ofta använder men som kan betyda olika saker för olika personer.

Anna Ericsson från KI presenterade ett abstract som också fick pris för bästa abstract inom ”health professionals” kategorin. Abstractet handlar om hur kvinnor med fibromyalgi mår bättre av träning. Resultaten kommer från en större studie som Reumatikerförbundet hjälpt till att finansiera inom ramen för Initiativ Smärta.

Ett annat intressant block handlade om kostnadseffektivitet och de biologiska läkemedlen, bland de som presenterade sin forskning fanns bland annat Martin Neovius från KI.