Mia vann på skrapet

Postkodlotteriet har skänkt över 31 miljoner kronor till Reumatikerförbundet sedan 2009. Pengarna går till att forska fram lösningen på reumatismens gåta och förutsättningar för ett bättre liv för alla reumatiker. Men om du köper en lott kan stödet bli mer direkt än så. Det fick Mia Thegel erfara i helgen.

Mia bor i Upplands Väsby och är verksam i Stockholms Reumatikerdistrikt. För några veckor sedan köpte hon en lott från Postkodlotteriet. Eftersom hon och hennes man inte tänkt titta på programmet den veckan loggade hon på Postkodlotteriets hemsida för att se om hon vunnit något på den. Det hade hon inte, men istället kunde hon få en bonus skraplott som hon hade mer tur med.

Två veckor senare ringde Postkodlotteriet och gratulerade henne till vinst och skickade ett TV-team till Upplands Väsby där hon bor. Teamet knackade på på dörren och sedan bar det iväg till en lokal i närheten där hon bjöds på fika och fick blommor och pris-check tillsammans med tre andra deltagare. Checken på 5000 kr kommer hon att hänga upp på väggen som ett minne av den roliga händelsen.

Tipspromenad uppmärksammar den goda saken

Det finns mer att upptäcka på Postkodlotteriets hemsida än möjligheten att vinna pengar. Postkodlotteriets överskott på över en miljard kronor delas ut till 49 förmånstagare, bland annat Reumatikerförbundet, och det vill de uppmärksamma med en lärorik och rolig tipspromenad.

Vem som helst kan gå in på sidan och pröva sina kunskaper (helt gratis). De olika organisationernas syften och välgörande ändamål finns med bland frågorna för att på ett lättsamt sätt sprida insikt om dem.

Pröva du med!