Närmare 3,5 miljoner kronor gick till reumatologisk forskning på Karolinska Institutet

Professor Lars Klareskog får 600 000 kronor, professor Rikard Holmdahl får 550 000 kronor och tillsammans med ytterligare medarbetare från Karolinska Institutet får de anslag på totalt 3 440 000 kronor till reumatologisk forskning från Reumatikerfonden.

Vid Centrum för Molekylär Medicin CMM, avdelningen för medicinsk inflammationsforskning MBB forskas det om vad som händer i kroppen på cellnivå, genernas betydelse och hur miljöfaktorer spelar in. Genom dessa anslag prioriterar Reumatikerförbundet grundforskningen som går hand i hand med forskning från den kliniska verkligheten. Om forskarna inte finner de teoretiska grunderna om hur och varför de reumatiska sjukdomarna uppstår finns det inte några teorier att prova på patienterna. Samspelet mellan laboratorier och klinik, det vill säga patient, är A och O för lyckosam inflammationsforskning.
- Det är oerhört roligt att få möjlighet att dela ut så mycket pengar till dessa forskningsprojekt. Karolinska Institutet är europaledande inom detta forskningsområde som kan vara en väg som ger oss möjligheten att nå vår vision "Att finna lösningen på reumatismens gåta", säger Anne Carlsson ordförande i Reumatikerförbundet.