Ny forskning om Dercums sjukdom

Tack vare anslag från Reumatikerförbundet har forskare initierat en studie som syftar till att hitta orsakerna till diagnosen Dercums sjukdom, också känd som Adiposa dolorosa. Det uppmärksammar SR P1 i en artikel och ett inslag.

Dercums sjukdom, är en ovanlig sjukdom som ger upphov till smärta hos den person som drabbas. Sjukdomen är vanligare hos kvinnor och den är kopplad till övervikt. Smärtan utgår framför allt från ansamlingar av fett, så kallade lipom eller fettknölar, som finns strax under huden. Nu inleds en av få studier som görs på området vid Huddinge akademiska vårdcentral i samarbete med Karolinska Institutet, tack vare anslag från Reumatikerförbundet.

Med din hjälp kan vi göra skillnad och hjälpa fler som lever med en reumatisk sjukdom till en bättre vardag. Din gåva för oss ett steg närmare att lösa reumatismens gåta. En nyhet är att du numera kan ge ett bidrag genom Swish, nummer: 123-137 01 05. Skriv "Gåva" som meddelande.

Dercums sjukdom

Se nyheten på SR P1:s hemsida.

Hur du kan bidra till forskningen om reumatiska sjukdomar.