Ny global standard för lättöppnade förpackningar

Anne Carlsson i TV 4 om den nya globala standarden som är ett resultat av Reumatikerförbundets arbete.

17 procent i Sverige har nedsatt handfunktion, däribland många med reumatisk sjukdom.

Bland de första kännbara försämringarna i händerna är att pincettgreppet, där tummen och pekfingret används, försvagas. Det leder till att skruvgrepp och förmåga att dra av vakuumförpackade förseglingar med små flikar försämras. Det blir ett tilltagande livsstilsproblem som kräver omställning till en tillvaro där dagliga aktiviteter kräver planering.

Därför har Reumatikerförbundet länge arbetat för att företag ska erbjuda konsumenter lättöppnade förpackningar och lätthanterliga produkter.

2007 startades på Reumatikerförbundets initiativ ett europeiskt standardiseringsarbete för lättöppnade förpackningar med Reumatikerförbundets metod som grund. SIS, Swedish Standards Institute, ledde arbetet.

Det resulterade i en teknisk specifikation som antogs 2011. Arbetet med europastandarden uppmärksammades globalt och 2011 startade, med japanskt sekretariat, arbetet att göra en ISO-standard för lättöppnade förpackningar. Den europeiska tekniska specifikation ingick som underlag i arbetet. Den svenska arbetsgruppen var aktiv i det globala standardiseringsarbetet.

Se inslaget i TV4 här!

Se även när Nordegren & Epstein testar att öppna plastförpackningar.