Ortopediska kliniken Oskarshamn tilldelas Reumatikerförbundets patientsäkerhetsstipendium

2013 inrättade Reumatikerförbundet, Svensk Ortopedisk förening, SOF, och Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, LÖF, ett patientsäkerhetsstipendium.

Årets stipendium tilldelas Oskarshamns ortopedklinik stipendiet enligt motiveringen:
”Oskarshamn har under många år arbetat med att sänka frekvensen protesrelaterad infektion, och kan nu visa upp siffror som bekräftar ett mycket framgångsrikt arbete till gagn för de patienter som opereras.”

Oskarshamns ortopedklinik belönas för att ha hittat ett arbetssätt som leder till färre djupa protesinfektioner. Från 2,2 procent 2008 till ett medelvärde på 0,7 procent för åren 2011 – 2014.

- Landstinget i Kalmar län har ett motto som jag gillar ”varje dag lite bättre”. Varje medarbetare vet att de kan göra skillnad och det märks att alla drar sitt strå till stacken. Detta visar verkligen ortopedkliniken i Oskarshamn i praktiken, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet.

Patientsäkerhetsstipendiet är instiftat för att stimulera fortsatt utveckling av patientsäkerheten inom svensk ortopedi genom att uppmärksamma och belöna utvecklings- eller förbättringsarbeten. Vinnare av patientsäkerhetsstipendiet ska visa, eller på goda grunder visa, att de minskar risken för vårdskador genom att arbeta strukturerat med dessa frågor. Juryn har lagt särskild tonvikt vid förbättringsarbetets generella tillämpbarhet i vården.

- Oskarshamns ortopedklinik kan tjäna som modell för samtliga ortopedi- och reumatologikliniker i Sverige, säger Anne Carlsson.

Stipendiet uppgår år 2015 till 25 000 kronor och ska tilldelas medarbetarna på Oskarshamns ortopedklinik.

Årets stipendium delas mellan två kliniker varav Ortopediska kliniken vid Norrlands Universitetssjukhus är den andra. Läs mer om den här.