Pressmeddelande: Nej Apoteksföreningen, vi är inte nöjda!

Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson blev nyligen intervjuad i Rapport och berättade om de konsekvenser som omregleringen av apoteksmarknaden har inneburit för Reumatikerförbundets medlemmar. Därefter har Sveriges Apoteksförening gått ut i en debattartikel och ifrågasatt de problem som Anne Carlsson berättar om i intervjun.

- Vi vet att många av våra medlemmar inte får ut alla sina receptbelagda läkemedel vid ett och samma tillfälle. Får man ut nio av tio läkemedel måste man ändå besöka fler apotek. Detta är inte acceptabelt, för oss är läkemedel en del av all vård och behandling, säger Anne Carlsson.

- Jag får dagligen samtal från våra medlemmar som berättar att de får vänta mer än 24 timmar på sina läkemedel. Enligt vår uppfattning var ett syfte med omregleringen att förbättra tillgängligheten. Så har det inte blivit. Många av våra medlemmar har läkemedel som inte går att byta ut. Det kan bero på att det inte är utbytbart, eller att det inte går att ta sig in i förpackningen, säger Anne Carlsson.

Reumatikerförbundet kräver att alla berörda parter nu medverkar till en apoteksmarknad där kunden står i fokus, det är hög tid.

Reumatikerförbundet uppmanar nu alla som vill dela med sig av egna erfarenheter att gå in påwww.reumatikerforbundet.org

Mer informationAnne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet Tel: 070 – 522 25 65  E-post

Länk till inslag i Rapport med Anne Carlsson

Länk artikel Apoteksföreningen