Reumatikerförbundet delaktig bakom prisbelönt förpackning från Tetra Pak

Förpackningen som är avsedd för vätskekartongförpackningar har testats och blivit godkända av Reumatikerförbundet.

Skånska Kiviks Musteri blir först ut på den svenska marknaden med att använda Tetra Paks prisbelönta förslutningslösning Square DreamCap. ”Vi är glada över att kunna sprida dem till fler genom vår nya förpackning som är både lätt att öppna och försluta samt bekväm att dricka ur”, säger Kiviks Musteris produktchef Susanna Karlsson. Förslutningen belönades i fjol med en Scanstar-utmärkelse (läs mer här).

Lättöppnade förpackningar

Reumatikerförbundet arbetar aktivt för att företag ska erbjuda konsumenter lättöppnade förpackningar och lätthanterliga produkter.

1,5 miljoner människor i Sverige har nedsatt handfunktion, däribland många med reumatisk sjukdom. Produkter som utvecklas med hänsyn till nedsatt handfunktion gynnar alla konsumenter. För företagen är det en allt viktigare konkurrensfaktor.

Reumatikerförbundet har tillsammans med Unicum, Nordisk Design för alla Center i Bollnäs och Functional life (tidigare Testkonsulenterna på Spenshults reumatikersjukhus) utvecklat en metod för att med brukarpaneler testa produkters hanterbarhet. Metoden är utarbetad med stöd av myndigheter, branschorganisationer och företag. Vi medverkar i företags produktutveckling och genomför godkännandetester.