Reumatikerförbundet får 7 miljoner kronor från Svenska PostkodLotteriet

Reumatikerförbundet får 7 miljoner kronor i utdelning från Svenska PostkodLotteriet. Det är den högsta utdelning som Reumatikerförbundet tilldelats under åren som förmånstagare. Pengarna kommer bland annat att användas till forskning kring ledsjukdomen artros.

- Tusen tack till alla som stödjer Svenska PostkodLotteriet. Pengarna kommer att vara en fantastisk tillgång i vårt arbete med att stödja forskningen för att lösa gåtan om artros och de reumatiska sjukdomarna. Artros är en folksjukdom som berör många människor, men tyvärr är forskningen mycket eftersatt. I år tar vi därför ett extra krafttag genom vårt temaår ”Reumatikerförbundet – Kunskap som lindrar” för att öka kunskapen om och samla in mer pengar till forskning kring artros, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet.

Reumatikerförbundet samlar in gåvor och finansierar reumatologisk forskning via Reumatikerfonden. Reumatikerförbundet har sedan 2009 tilldelats 17 660 514 miljoner kronor av Svenska PostkodLotteriet.

Svenska PostkodLotteriet delar i år ut 945 miljoner kronor till de 40 förmånstagare som Lotteriet stödjer. Sedan starten 2005 har Svenska PostkodLotteriet delat ut 2,8 miljarder kronor till den ideella sektorn och över 4 miljarder till lottköparna.

Läs mer på PostkodLotteriets hemsida.