Reumatikerförbundet på Medicinska Riksstämman

Den 3-4 december pågick den Medicinska riksstämman på Waterfront i Stockholm. Deltagarna var framför allt läkare och forskare. I en monter i utställningssalen kunde de samtala med Reumatikerförbundet om våra viktigaste frågor.

En del samtalade om artros, som är en av våra vanligaste folksjukdomar. Andra efterfrågade information om Reumatikerförbundet, vilka vi är och vad gör och tycker.

I år genomförde Reumatikerförbundet två panelsamtal. Vårt första panelsamtal handlade om artros, om myterna, sjukdomen och verkligheten. I panelen medverkade Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet, Inger Lundkvist, utredare, Staffan Olsson, läkare, Per Wretenberg, ortoped och Christina B Olsson, fysioterapeut. Modererade gjorde Boel Mörck, överläkare och chef på reumatologiavdelningen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Reumatikerförbundets andra panelsamtal handlade om psoriasis och psoriasis artrit. Om hur patienterna med sjukdomarna på utsidan och insidan ibland hamnar mellan stolarna i vården. Det händer tyvärr allt för ofta. I panelen medverkade Anne Carlsson, Filippa Nyberg, vd Svenska Läkaresällskapet, Tina Norgren, ordförande i Psoriasisförbundet och Bodil Klintberg, samordnade kunskapsstyrning hälso- och sjukvården SKL.

Reumatiekrförbundets ordförande Anne Carlsson, deltog i två ytterligare panelsamtal, om Socialstyrelsens riktlinjer och om e-Hälsa.