Reumatikerförbundet tillsätter extern granskning av ekonomin

En extern revisionsbyrå ska granska Reumatikerförbundets ekonomi. Det berättade förbundets generalsekreterare Magdalena Olsson på en presskonferens på fredagen. Bakgrunden är att förbundet inte kunnat ge tydliga svar på frågor från media om hur man har använt pengar som samlats in till reumatisk forskning.

Dagens Nyheter publicerade på fredagen en artikel som ifrågasätter Reumatikerförbundets årsredovisning för 2011. Bland annat påstods att stora summor pengar som har samlats in till forskning kan ha gått till annan verksamhet inom förbundet.

- Den situation som har uppstått är allvarlig och jag är väldigt ledsen över hur detta drabbar vårt viktiga arbete. En stor insamlingsorganisation som Reumatikerförbundet måste givetvis ha transparens och ordning och reda i ekonomin. Att vi inte på kort tid har kunnat svara på medias frågor om våra insamlade medel visar att vi behöver extern hjälp, säger Magdalena Olsson.

Reumatikerförbundet har nu tillfrågat ett antal revisionsbyråer och kommer senast i nästa vecka att ta ställning till vilken revisionsbyrå som bäst kan genomföra granskningen. Uppdraget innebär bland annat att se över förbundets ekonomiska rutiner samt löner, förmåner och skattefrågor. Uppdraget syftar också till att säkerställa att Reumatikerförbundet följer de regler och åtaganden som gäller för insamlingsorganisationer med så kallat 90-konto. Uppdraget ska genomföras på två veckor, och förbundet kommer att offentliggöra resultatet av granskningen.

- Revisionsbyrån ska få fria händer att vända på alla stenar som de tycker behövs. Det är nödvändigt för att återställa så mycket som möjligt av Reumatikerförbundets skadade förtroende, säger Magdalena Olsson.

Magdalena Olsson tillbakavisade på presskonferensen den bild som Dagens Nyheter har gett av att mångmiljonbelopp som samlats in till forskning kan ha gått till annan verksamhet inom Reumatikerförbundet.

- Om det förekommit sådana felaktigheter så är min bild att det inte kan handla om belopp som är ens i närheten av de summor som Dagens Nyheter skriver om. Det som är mitt problem är att jag i dagsläget inte kan ge ett rakt och tydligt svar på dessa frågor och att jag inte kan redovisa vår ekonomi ner till sista krona. Det är just därför som vi behöver ta extern hjälp med att granska vår ekonomi, säger Magdalena Olsson.