Rökstopp ska halvera riskerna vid operation

I en debattartikel idag på DN Debatt kräver Sveriges kirurger och narkosläkare att patienten ska vara rökfri inför operation.

Detta halverar risken för infektioner, blodpropp och andra komplikationer. Rökare drabbas av dubbelt så många komplikationer efter operation än icke-rökare.

- Jättebra att man nu tar krafttag i denna fråga. Vi är inga moralister men kan konstatera genom forskning att rökning är en indikator för att utveckla ledgångsreumatism.  Vi uppskattar verkligen det här initiativet. För att det här ska fungera behövs det särskilda insatser.  Sjukvården måste organisera sig så att det finns professionella rökavvänjare som kan stödja den som vill sluta röka inför operation, säger Anne Carlsson,  ordförande i Reumatikerförbundet.

Ett gott exempel är Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, där man den 1 januari 2012 införde gemensamma riktlinjer för rökstopp i samband med operation.

Det innebär att patienterna ska vara rökfria sex till åtta veckor före och efter operation. För att möjliggöra för patienten att bli rökfri sex till åtta veckor före och efter en operation har Sahlgrenska Universitetssjukhuset träffat en överenskommelse med primärvården och privata vårdgivare.