Skrämmande, angeläget och oacceptabelt

Idag går Reumatikerförbundet ut med ett pressmeddelande om benskörhet (osteoporos).

Äntligen uppmärksammar SvD och andra stora medier både patientlidanden och de enorma samhällskostnader som sjukdomen osteoporos orsakar. En skrämmande men mycket angelägen läsning säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet.

Osteoporos eller benskörhet som det vanligen kallas, är en mycket vanlig folksjukdom särskilt hos personer med reumatisk sjukdom. Många behandlas i åratal med kortison som urkalkar skelettet. De som drabbas får ofta en mycket sämre livskvalitet och kostar samhället enorma summor. Reumatikerförbundet vill att personer med frakturer alltid undersöks för benskörhet, så kallad bentäthetsmätning. Upptäcks benskörhet i tid finns stora möjligheter att behandla och ge patienten ett mer fullgott liv. Reumatikerförbundet stöder sedan många år forskning om osteoporos.

Vi kan likt professor Olle Svensson konstatera att äldre kvinnor är en politisk svag grupp och att det är därför problemet är så dåligt uppmärksammat. Detta är inte rimligt i ett så rikt land som Sverige.