Snålheten bedrar visheten när det gäller rehabilitering för reumatiker!

Region Halland föreslår nu att möjligheten att få rehabilitering i varmt klimat försvinner med hänvisning till vad som står i de nationella riktlinjerna för rörelseorganens sjukdomar. Detta har mötts av protester från Reumatikerförbundet.

I Halmstad protesterar Reumatikerförbundets lokala representanter till politikerna, vilket har uppmärksammats i Hallandsposten.

Fler drabbas

Inte bara personer med reumatiska sjukdomar drabbas av neddragningarna, även MS-sjuka och andra som behöver rehabilitering är berörda. Sveriges Radio har gjort ett reportage som du kan läsa och lyssna på här.

Reumatikerförbundets åsikt: Snålheten bedrar visheten när det gäller rehabilitering för reumatiker!

Den oro vi kände, för rehabiliteringen för reumatiker, i samband med att de nationella riktlinjerna för rörelseorganen presenterades blir nu bekräftad. Region Halland föreslår nu att möjligheten att få rehabilitering i varmt klimat försvinner med hänvisning till vad som står i de nationella riktlinjerna för rörelseorganens sjukdomar.

Reumatikerförbundet har länge försökt förklara att detta kan bli följden av de till viss del otydliga skrivningarna i riktlinjerna. Det riktlinjerna säger är att teamrehabilitering i dagvårdsform ger måttlig effekt och bör rekommenderas för patienter med reumatoid artrit.

Att behandlingens effekt skulle bli sämre om den sker utomlands kan vi inte förstå. Är det så att politiken blir förblindad och tycker att rehabilitering i varmt klimat är ett för ”lyxigt alternativ”. Det bör vara kvaliteten, resultatet och priset som avgör var rehabiliteringen sker, anser Reumatikerförbundet.

Det kan många gånger vara billigare att remittera patienter till rehabilitering i tex Spanien än till en anläggning i Sverige.

Nu går snålheten före visheten vilket på lång sikt kommer att innebära stora kostnader för samhället. Personer med smärta och kroniska sjukdomar vill som alla andra kunna vara delaktiga i samhället och ha möjlighet till en egen försörjning. Det förutsätter en likvärdig tillgång till kvalificerad hälso- och sjukvård där kontinuerlig rehabilitering är en del.

Vad tycker du?

Logga in och kommentera nedan om du är medlem, eller besök vår Facebooksida och säg vad du tycker!