Snart kan alla patienter läsa sin journal via nätet

I början av nästa år har det sista landstinget infört journal via nätet. Den bedömningen gör Sofie Zetterström, vice vd för Inera som tillhandahåller tjänsten. Det framgår i en intervju i Dagens Medicin.

Reumatikerförbundet välkomnar utvecklingen. Det är en fråga som vi har uppmärksammat i många år. Vi anser att en patient som får tillgång till sin journal på ett enkelt sätt blir mer delaktig i beslut som rör den egna behandlingen.

Reumatikerförbundet tycker att patienten själv får bestämma om de vill ha tillgång till all information i journalen. Så ser det inte ut idag i alla nio landsting där patienterna får ta del av sin journal via nätet.

Landsting och regioner som erbjuder journal via nätet har gjort olika bedömningar för hur och när patienten kan ta del av journalinformationen. Patienten kan i vissa landsting/regioner själv välja om han eller hon vill se journalanteckningar som är osignerade, vilket betyder att anteckningarna ännu inte blivit godkända av ansvarig personal. I vissa landsting kan patienten bara se informationen först när den blivit signerad.

Det måste vara upp till patienten själv att bestämma om han eller hon vill se informationen som finns i journalen.

Läs hela artikeln på Dagens Medicins hemsida.