Succé för "Leder rör oss alla!"

Forskningsdagarna i Lund och Malmö blev en stor publiksuccé. Hundratals besökare tog del av föreläsningar och prova-på-aktiviteter på temat leder.

Region Skåne och Medicinska fakulteten vid Lunds universitet inbjöd till forskningsdagar den 5 och 6 november i Malmö respektive Lund. Fokus på innehållet var leder. I Malmö kom 600-700 och i Lund 800-900 personer. Extra föreläsningssalar fick öppnas och tillfälliga lösningar med TV på olika platser i lokalerna.

Alla fick en möjlighet att se även om en del fick stå. Det fanns ingen möjlighet för alla att prova på aktiviteter på de olika stationerna: – Vad är ledbrosk? Känn titta och utforska! – Testa dina riskfaktorer! – Enkla tips för dig som har artros.

Vid stationen "– Hur är det att leva med artros? –" stod representanter för Reumatikerförbundets lokalföreningar och sjukgymnaster och delade ut material och svarade på frågor. Alla broschyrer, informationsmaterial och Reumatikervärlden tog i stort sett slut innan föreläsningarna började. Populärast var ”Artros 5+25”.

Alla föredragen kan ses på Lunds Universitets hemsida.