Sverige sämst i Europa på att behandla benskörhet

I går visade TV4 Nyheterna att Sverige är sämst i Europa på att behandla benskörhet, osteoporos. I inslaget berättar man att 70 000 svenskar varje år bryter ett ben i kroppen på grund av skört skelett och problemet har tredubblats de senaste tre åren. Ändå får bara ett fåtal behandling.

-  Det är inte acceptabelt, säger Anne Carlsson, förbundsordförande i Reumatikerförbundet. Sedan i maj 2012 har vi nationella riktlinjer för rörelseorganens sjukdomar, om de nationella riktlinjerna inte följs innebär det i praktiken att de flesta som lider av benskörhet inte kommer att få rätt hjälp. Som vi såg i inslaget i går leder detta till ojämlik vård- och behandling. Förutom att alldeles för få personer får ta del av rätt vård och behandling finns det också stora skillnader mellan landstingen.

-  Det här är en sjukdom som ofta drabbar kvinnor, hälften av alla kvinnor beräknas få en fraktur som beror på benskörhet under sin livstid. När vi nu vet hur benskörhet kan upptäckas, förebyggas och behandlas är det inte klokt att det ser ut så här, säger Anne Carlsson.

Det skulle vara intressant att höra hur socialminister Göran Hägglund ser på saken. Ett av skälen till att Socialstyrelsen lägger ner mycket tid och pengar på att ta fram nationella riktlinjer för olika diagnoser är att åstadkomma en mer jämlik vård.  Om Socialstyrelsens riklinjer inte följs får det stora konsekvenser för den enskilde individen i form av sänkt livskvalitet, och för samhället i form av ökade kostnader för vård- och sjukskrivningar.  Vad tänker socialministern göra åt saken?