Temaår 2012 - Webbsänd föreläsning Benskörhet (Osteoporos)

Professor Kristina Åkesson föreläser om benskörhet på internationella osteoporosdagen den 20 oktober. Har du en reumatisk sjukdom kan du ligga i riskzonen för att drabbas av benskörhet (osteoporos). Lyssna på vår webbsända föreläsning och lär dig mer. Passa även på att gå med i OsteoLink - ett socialt nätverk för dig som vill lära dig mer om benskörhet.

På Kristina Åkessons föreläsning Bra ben bär - att leva med skört skelett får du veta mer om bakgrund, riskfaktorer och symptom för benskörhet. Kristina Åkesson berättar även vad du kan göra för att förebygga, då i första hand frakturer och benbrott.

Kort fakta om benskörhet

Osteoporos eller benskörhet är en mycket vanlig sjukdom i Sverige som drabbar varannan kvinna och var fjärde man. Förebyggande insatser som hindrar utveckling av sjukdomen och minskar risken för frakturer är mycket viktiga och avser bland annat kostråd och fysisk aktivitet. Det finns idag läkemedel för behandling av osteoporos och nya läkemedel är under utveckling.

Benskörhet drabbar reumatiker

Har du en reumatisk sjukdom är benskörhet tyvärr vanligt som sekundär diagnos främst på grund av inflammation, låg fysisk aktivitet och kortisonbehandling. Benskörhet förekommer dessutom oftare vid diagnoserna reumatoid artrit, ankyloserande spondylit, SLE och polymyalgia reumatika.

Läs mer om benskörhet

Benskör? - Lär dig mer på OsteoLink

OsteoLink är ett socialt nätverk för dig som vill veta mer och är intresserad av osteoporos/benskörhet. Vi har idag 260 medlemmar och vi vill så klart bli fler. Genom OsteoLink kan du, både på nätet och personligen, byta erfarenheter, berätta om och öka din kunskap om benskörhet. Du kan hjälpa andra och själv få stöd.

Lätt att använda med många bra funktioner

OsteoLink är utformat för att vara lätt att använda för alla, oavsett datorkunskaper och internetvana. Du kan lära dig mer i våra olika forum och grupper, du kan blogga och läsa andras bloggar. Du får en profilsida och du lägger till vänner och kan skicka e-post, lägga upp bilder och filmer.

Som medlem är det lätt att tipsa och dela med dig från OsteoLink till andra sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube.

OsteoLink i Sverige är ett samarbete mellan Reumatikerförbundet, Riksförbundet för Osteoporotiker och Svenska Osteoporossällskapet. Genom OsteoLink får du tillgång till våra organisationers kunskap och erfarenhet.

Varmt välkommen att registrera dig gratis!

Webbföreläsning

Reumatikerförbundet - kunskap som lindrar. Temaåret 2012.

Bra ben bär- att leva med ett skört skelett

Föreläsare:
Kristina Åkesson, professor och läkare vid Ortopediska kliniken på Skånes universitetssjukhus

Tid:
20 oktober, Klockan 13.00-14.25

Plats:
ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Varmt välkommen om du är i närheten.

En länk till föreläsningen kommer upp på Reumatikerförbundets hemsida någon minut innan föreläsningen startar.