Svenska PostkodLotteriet

Reumatikerförbundet är förmånstagare i Svenska PostkodLotteriet!

Reumatikerförbundet är sedan 2009 förmånstagare i Svenska PostkodLotteriet. Hittills har Reumatikerförbundet fått motta 37,6 miljoner kronor från lotteriet (samt 2.4 miljoner för att utveckla Artroskollen, ett webbprojekt som görs i samarbete med Netdoktor under 2015).

Pengar har använts till de forskningsanslag som Reumatikerförbundet årligen delar ut till svenska forskare inom reumatologin. Pengarna från PostkodLotteriet gör stor skillnad och har medfört att Reumatikerförbundet kunnat höja anslagen från och med 2011. Detta ligger helt i linje med vår ambition att bli en större bidragsgivare till forskning. Våra mål är att bättre förstå hur reumatiska sjukdomar uppkommer och att finna nya metoder för att lindra och bota säger Anne Carlsson, ordförande.

"PostkodLotteriet – lotteriet för en bättre värld"

I svenska PostkodLotteriet har lottköparna chans att vinna tillsammans med sina grannar. 25 % av Sveriges hushåll är med i lotteriet och varje månad säljs 1,6 miljoner lotter. PostkodLotteriets tv-program PostkodMiljonären sänds i TV4 och har 1 miljon tittare i snitt per program.

PostkodLotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Med din lott är du också med och bidrar till detta viktiga arbete.

Lotteriet stödjer 53 organisationer som arbetar för en bättre värld. 2015 delade PostkodLotteriet ut totalt 1.180.000.000 kronor till dessa organisationer. Sedan starten i september 2005 har PostkodLotteriet delat ut över 6 miljarder kronor till organisationernas arbete.

Läs mer om Svenska PostkodLotteriet och hur du kan prenumerera på lotter!