Forskning vi stödjer

”Jag kommer aldrig glömma känslan när vi äntligen fick åka hem. Det var bara familjen, inga maskiner, inga nålar och slangar. Det var först då jag äntligen såg min underbara son!” Så säger Cornelia som födde sin son Elton i vecka 38 med planerat kejsarsnitt.

Maria Söderlin, reumatolog och docent, fick i år 150 000 kronor ur Reumatikerfonden för att studera munhälsan hos personer med ledgångsreumatism.

Varje år insjuknar ungefär 200 barn i en reumatisk sjukdom. En stor del av dem kommer att bli fria från sin sjukdom längre fram i livet, men långt ifrån alla. En grupp sjukdomar som det fortfarande finns bristfällig kunskap om de reumatiska autoinflammatoriska sjukdomar som tidigare kallades periodiska febrar.

Genetiskt identiska tvillingar kan ge svar på gåtor kring miljöns betydelse för insjuknande i ledgångsreumatism. Medicine doktor Petter Brodin vid Science for Life Laboratoriet och Karolinska institutet i Solna applicerar den senaste tekniken för studier av immunförsvaret i en tvillingstudie om miljöfaktorer och ledgångsreumatism.

Reumatikerförbundet fortsätter sin satsning på forskning kring artros. Även i år 2015 har 1 500 000 kronor delats ut i en extra utlysning. Nedan finner du de projekt som beviljats medel 2015 samt 2014.

Vill du påverka forskningen? Har du erfarenhet av att leva med en reumatisk sjukdom? Är du medlem i Reumatikerförbundet?

Tack alla ni som bidragit till Reumatikerfonden!

För att bedöma de ansökningar som kommer till fonden har Reumatikerförbundets styrelse hjälp av Vetenskapliga nämnden.